Inatt klockan tre

sa M till mig:
Är det kanske såhär det är att vara tvåbarnsförälder?
Mitt svar kom piskrapptsnabb tiilbaks..
"Neeehej det är det INTE!"
Iallafall ska det INTE vara så i vår familj.. dvs. att man är klavaken med två ledsna småskruttar mellan 23 och 03..
Anledningen till detta kaos var att vi igår kom hem från vår härliga semester i Degeberga. I huset har vi haft två "dubbesängar" i två olika rum för att hysa hela familjen Schönis. Väl tillbaka möttes vi av endast en stor säng och ja.. kaoset var ett faktum!
Redan veckan efter att vi fick reda på att Vincent fanns bestämde vi oss för att inte göra några förändringar vad gäller sovandet i den Schönska familjen. Tanken att kasta ut ett barn för att hysa ett annat kändes inte alls lockande för oss och vi bestämde därför att familjesäng vad det som gällde för oss.
Flisan fick en helt ny säng attans snabbt och lillebrors säng flyttade ut i garaget några månader för att sedan plockas fram och förberedas inför hans ankomst.

Första två nätterna vi sov hemma med Vincent var det nemas problemas för hela familjen att sova tillsammans. Allt var så nytt och med alla nya intryck sov vi allesammans som små grisar.
Väl framme i Degeberga var Fliset lite ledsen att inte få sova med mamma men tyckte ändå att det var helt ok att sova på golvet (spännande i sig..) med pappsen.
Inatt var det dock inte alls lika spännande längre att ha mamma på längre avstånd än två millimeter från sin nos.
Flisan grät, väckte lillebror som började gråta även han. BÅDA barnen ville ligga kloss till sin mamma och nosa på henne tätt tätt intill. Problemet som uppstod då ar att modern endast är utrustad med en famn som kunde rymma ett sovande barn vilket inte passade någon av de små pytteschönisarna.
Herregud som vi höll på. Stackars M kämpade på som bara den men blev hårt och kallt ratad av båda småfisarna. Lillfisan slog till och med till sin paps några gånger i ren aggression över att han försökte lägga sig brevid henne istället för mamma.
Usch fy.. det var banne mig inte alls kul..
Klockan kvart över tre (tror jag..) somnade jag till slut med ett barn på varje arm och tackade för första gången hittills min lyckliga stjärna för mina nya tänjbara boobisar ;) Lyckades amma lillebror på något konstigt vis samtidigt som jag lyckades halvkrama Fliset på andra sidan.
Vi däckade helt enkelt alla tre och var M blev av minns varken han eller jag. Tror att han lade sig på soffan eller brevid oss men jag kan i ärlighetens namn inte svara på vilket..
En timma senare vaknade lilla fröken för ännu ett tokspel över att mamma inte längre låg endast brevid henne.. och vid sex var det färdigt igen.. Tårarna rann och lillebror vaknade även han och grät.
KAOS!

suck..

Klockan sju ryckte den stackars fadern upp det stackars största barnet för att hon skulle till förskolan. Kanske hårt men i vår värld helt rätt beslut.
Rutiner är till för att följas och det hade inte varit till vinst för någon av oss att inte låta vardagen åter komma igång trots nattkaoset.

Inatt är planen att.. fortsätta på samma sätt. Vi måste helt enkelt in i rutinen allihopa även om det blir jättejobbigt. Lösningen att flytta halva familjen till ett annat rum öt visserligen attans lockande men.. ingen lösning. Vill vi hade det så framöver..? Svar nej.. Vi vill kunna ligga allihopa i ett och samma sovrum i varsin säng och det är det vi ska kämpa för!
Så snälla.. håll tummarna för oss inatt att allt går bättre.. Vi håller andan och förbereder oss så gott det går med att lyxbädda sängarna så att ALLA familjemedlemmar ska vara nöjdast med just sin säng..
För övrigt har vi haft en härlig dag som efter de jobbiga morgontimmarna vände till något riktigt positivt. Fina Nina kom hit vid lunch på fikabrunch i solen och stannade tills det var dags för mig och Fliset att åka på utflykt och storhandla.
Imorrn blir det garagetömning de luxe och kartonger som stått uppackade i tre år ska öppnas på nytt för att sorteras och släängas! Sen vid tre är det dags för BVC-vägning!
Men.. ja.. som sagt.. håll tummarna för oss inatt!
2 kommentarer
Nina Wiklund

Ha, ha, ha... kan inte låta bli att småle lite när jag läser det hela (men jag höll mig innan idag). Fick för mitt inre en bild där även M grinade och sparkade för att han inte fick ha dig ifred ;)

Vart tar han vägen mitt i allt :D

Cicci

Fniss men det VAR, mitt i kaoset, ganska kul även i natt =D Men var Martin tar vägen.. Hmm jag gissar att han landar i Flisans växasäng (nyförlängd dagen till ära.. ;)inatt..