Potträning och förskola dag 4

kan driva den mest sunda förälder till vansinne..
Speciellt när lilla F efter 100 frågor om hon är kissinödig råkar träffa just den fläck i sängen där det inte finns en vaxduk under lakanet.. Kan avslöja att tre glas bubbelvatten innebär ganska stora utgifter även för en liten fis!
Potträning innebär ibland en näst intill omöjlig ekvation för trötta blivande tvåbarnsföräldrar.. Man ska vara snäll men samtidigt hård, ha stenkoll på klockan och ett tålamod av guld när olyckan är framme.
Vi lyckas rätt bra ändå måste jag säga men det är banne mig inte lätt ibland!

Men..

Förskolan idag gick kalas. Samlingen var hur kul som helst och F snackig som bar den. Blev till och med arg på fröken vid ett tillfälle när denna råkade yttra att "nästa vecka ska ju du sova här F"
F tittade på henne som att hon var en jubelidiot och viskade till sin mams
"Jag sover i MIN säng"
Fröken som hörde vad hon viskade svarade henne:
"ja men nästa vecka ska du sova här på vilan"
Då blev lilla F förbaskad
"Jag sover i MIN säng" röt hon med bestämd röst och spände ögonen i fröken.
Fröken blev tyst och F's mamma försökte släta över.. Jo, F du ska sova här men bara på vilan i på eftermiddagen och du komemr ha snutte och dockan med dig.
F gillade inte alls tanken det syntes tydligt men vips var det dags för "var är tummen" sången och tanken om att sova borta försvann.

Efter pysselstund och allahjärtansdagskortstillverkning försvann plötsligt F med en fröken medans jag fastnade i hallen med en liten gosig ettåring i famnen. Nästan en hel timme var F borta i ett annat rum utan att hon saknade mig så det märktes.
Jag saknade henne.. och satt och försökte verka stenfokuserad på en allvarlig konversation med förskoleföreståndaren när i realiteten min hjärna arbetade på högvarv med olika förklaringsmodeller och senarier som kunde ha inträffat i och med att lilla F var borta utan att kalla på mig.. Inte för att jag var orolig ett smack men jag undrade ganska ordentligt det kan jag erkänna..

Sanningen som kom till min kännedom en timme senare var att F fick måla vattenfärger på staffli och därefter myste med "sin" fröken samtidigt som hon lekte tillsammans med några andra barn med ett leksaksgarage.
När jag väl dök upp (gömde mig först tio minuter för att smytitta..) log hon sitt allra soligaste leende och sprang fram och kastade sig i min famn.
snuffelisan..
Allt gick alltså såå bra idag och hem åkte jag kvart över elva med en solstråle i baksätet. F älskar sin förskola och jag älskar att se henne så underbart härligt glad och exalterad över att var där.

F och jag gjorde lunch ihopa när vi kom hem och myste länge vid bordet. Vad skulle vi hitta på idag då?
Satt och funderade en stund tillsammans då F kom på att en sväng till Elin i Staffanstorp skulle vara helt på sin plats idag. Sagt och gjort, ett sms senare var det bokat och bestämt och en styck trötto-F bars ut i bilen.

F somnade nästan meddetsamma och jag kunde jobba i lite över en timme i bilen. Kaos på jobbet som krävde akutinsats är INTE kul ALLS när man har semster men tyvärr ibland nödvändigt.

Lagom när jag var färdigjobbad och F skulle vakna rullade vi in på den staffanstorpska uppfaren och mötte M och lilla E som varit ute på promenad.
Lilla E sov som en stock under hela besöket medans vi mammsar bubblade loss och F gick lös på lilla E's leksaksback. Regnet skvalade utanför och vi myste inne i värmen.
Ibalnd är regn underbart.. och idag var just en sådan dag!

Imorgon ska F vara själv på förskolan för första gångern i TVÅ timmar!
Jag ska lämna henne klockan nio och hämta henne 11 efter att hela förskoleskocken varit på Ellstorps lekplats. Själv åker jag hem till tjockisväninna och blir bortskämd med kaffe! Myspys på hög nivå och jag blir allt mer övertygad om att jag verkligen är skapt för att var hemmafru ;)
0 kommentarer