Det hade gått bättre idag

Men så många stora känslor och anspänning går ju inte att bära en hel dag. Även idag blev det en hel del ilska och tårar här hemma innan vi slutligen fick alla i säng.
 
Mina kloka, kloka barn.. så kloka att de slår sina egna föräldrar med hästlängder ibland. Dessutom så fantastiska på att uttrycka sig hur de känner inombords. Jag är så stolt över dem hur de med egna ord kan få mig att förstå precis vad och hur de känner och menar. Vi har pratat massor dessa två dagar om hur vi har det både i skolan och här hemma, bra som dåligt, och vi har fått höra sanningar som både varit roliga och mindre roliga att höra. När läget lugnade sig ikväll efter alla tårar och kramar så satte vi oss ned, jag och barnen, och skrev tillsammans en "Trivselregler" som vi mycket högtidligt satte på kylskåpet. Inga avancerade saker men enkla regler som jag tror kommer göra stor skillnad.
 
Det är inte lätt att vara flicka på tio år, pojke på sju år och pojke på ett år med sina vilt skilda behov och samsas om en och samma mamma. Det är inte heller helt enkelt ibland att vara den mamman och känna att man räcker till. Men det viktiga jag vill säga är att ibland när sådana här svåra saker händer så gör "olyckan" att man vågar prata om jobbiga saker som man annars inte skulle ha gjort. Samtalet glider så lätt in på andra spår när man diskuterar. Som till exempel.. visst är det härligt att få en lillebror som man kan älska över allt annat.. men de har ju även sina negativa sidor. Han tar tid, han river ner och han förstör, han gör så att planer ändras och han sabbar helt andra planer, mycket blir dumt och ändå så är han så oerhört älskad av båda sina syskon. Inte ett ont ord har någon av dem sagt sedan han föddes. Inte ett enda och gudarna ska veta att jag försökt provocera fram det hos dem för att se vad de verkligen tycker.. Mer skäller de på mig när jag säger till honom..
 
Lovar att publicera en bild på våra trivselregler senare men nu måste jag sova! Imorgon är min första arbetsdag på gamla jobbet sedan juni 2017. Det känns mycket märkligt men bra.. 
 
0 kommentarer