Första utvecklingssteget är över!

5 veckor: Upp­levelse­världen
När? Klängperioden, som kan börja vecka 4–5, pågår allt mellan någon dag och en vecka.

Vad händer? Synskärpan förändras, liksom kroppens omsättning av glukos. Barnet börjar gråta riktiga tårar och andas mer regelbundet. Barnet kan hålla sig vaket längre stunder och verkar vara mer medvetet om omvärlden.

Jag som är ett fan av utvecklingspsykologi fullkomligt älskar att jag denna gång kan förstå min älskade lille plutt på ett annat sätt. Det är faktiskt helt magiskt att få bli mamma vid 38.. 

I förrgår hade vi en riktigt tuff dag där Milton var extremt klängig på mig. Han hade panik när jag inte höll honom i famnen. Igår tog han igen och sov hela dagen. Kvällen/natten blev även den tuff och imorse var vi lite trötta.. idag kom vännerna från Maglasäte hit och jag.. kastade ut M med huvudet före. Ja faktiskt gjorde jag det. M har ibland svårt att se att han har egna behov och har en förmåga att slå knut på sig vilket gör honom till surast i världen. Så idag köpte jag besök hos frisör/barberare på stan så han fick en heldags avkoppling och shopping under tiden jag roddade med barn och gäster. 
Gick fantastiskt bra! Ny man dessutom.. glad och nöjd.. kom hem! 

Ikväll har vi börjat med potträning på Milton och lyckats 4 ggr i rad. Inga blöjbyten alls och en leende bebis 😍 Det låter galet jag vet.. fast om ni visste vad jag vet så hade ni inte tyckt det! 

Inga barn vill ligga i gammal kiss och bajs och alla bebisar har en medfödd förmåga att signalera att de vill hålla det ifrån sig. Vårt samhälle har av bekvämlighetsskäl ökat åldern att göra barn blöjfria med 2 år de senaste 60 åren.. Babypottning även kallad EC, elimination communication, innebär att svara på bebisens rutiner och signaler för nödighet och då erbjuda barnet en plats att göra ifrån sig i, till exempel i en toalett. Så enkelt, så smidigt att jag är helt såld! 

Nu blir det bilder! 
Åh just det.. Milton har tagit två steg i knäet och älskar sedan igår att hoppa! Inte mycket men två hopp och det lyser i hans ögon!! 


1 kommentar
Sara

Jag har hört på reportage på radio om potträning vid tidig ålder. Det verkar vettigt, tycker jag. Bra att du försöker.
Hela familjen verkar så harmoniska på bilderna. Härligt att se.
Kram