Att vara eller icke vara..

På semester utan kids.. Är vad som upptar min och makens hjärnor just nu. Skulle ju behöva tid att planera trädgård i lugn och ro men att ha med barnen på utflykt är bara så förbaskat härligt!
Jag kan känna att jag och M kanske inte riktigt tänker som andra föräldrar vi känner i vissa lägen. Tänker kanske främst på våra barns sovtider och just hur vi resonerar kring vad som är avkopplande och rolig semester..
Vi har ju alltid hållit våra barn uppe längre än genomsnittet och låtit dem sova längre om morgnarna. Vet inte HUR många gånger jag blivit ifrågasatt gällande detta och fått förklara att de ändå alltid får sina timmars sömn. Då ÄVEN de dagar som Flisan går på förskolan. Detta eftersom vi då lägger henne tidigare vilket fungerar galant.
När Flisan var liten tyckte M att det var alldeles för få timmar tillsammans med henne om vi skulle lägga henne kl 6-7. Jag höll med.. Att se Flisan och Martin tillsammans på kvällarna var helt underbart och vi beslutade därför gemensamt att skjuta fram läggningen. Tja och det har vi hållit fast vid. Vi var tidigare helt övertygade om att vi skulle bli tvungna att lägga tidigare konstant då hon började dagis men så har det inte blivit. Att lägga Flisan tidigare de dagar före dagis funkar verkligen bra och hon somnar som vanligt bums.
Många har även ifrågasatt att vi kanske inte får så mycket "egentid" som andra får. Men det är inget som vi upplever som ett problem. Vi har KUL och kopplar av på kvällarna tillsammans med barnen och vill någon av oss vara för sig själv så är det verkligen fritt fram.
Alla nöjda och glada alltså!
Jag är så trött på att bli ifrågasatt angående detta att jag kan explodera. Det som dunkar i min kropp när folk frågar och är kritiska är istället.. Men varför i hela friden skaffade du barn om du har ett så enormt stort behov av egentid och att odla dina egna intressen att du knappt hinner se ditt barn om kvällarna.. ?
Men det tänker jag aldrig fråga eftersom jag själv tycker det är så trist att bli ifrågasatt. Kan vi inte bara en gång för alla konstatera att alla hittar sitt sätt att hantera barns dygnsrytm och sin egentid.. Alla hittar sitt sätt som passar dem och barnen bäst. Så länge varken föräldrarna eller barnen far illa, får för lite sömn, eller tid med sina föräldrar så är det väl det bästa?
Hail freedom!
0 kommentarer