Lite mys och lite kaos

Det är inte alltid sådär jättelätt att vara den goda modern. Känns som ett tema här på bloggen nu i veckan. Idag började dagen sådär ljuvligt. Jag var nog ganska trött sedan igår och somnade för en gångs skull om när M gick till jobbet imorse. Sov med ett barn halvt på min mage och ett barn över benen men ändå.. gott..
Vaknade vid halv nio av att se Vincents lilla rumpa försöktigt kasa ner för sängen och bege sig, på egen hand, ut i hallen. Syrran var inte sen att hänga med. Försiktigt smög hon upp och ut i hallen till brorsan. Vincent blev jätteglad över sällskapet och snackade på som bara den med syrran som svarade lite morgontrött.
Där satt de ute i säkert fem minuter innan jag hör små smygande steg komma in till modern (som låtsades sova) i sängen. Vände mig om och såg en liten fis på tå stå och le och en på knä i samma höjd stå och le.. Kan det bli ljuvligare start på morgonen?!
Bäddade om småfisarna som var uppe alldeles för länge igårkväll och väntade på att mamma skulle komma hem. Båda var lite smånaniga och satt omstoppade i soffan en lång stund. Ja ni vet.. "lång" ur barnperspektiv iallafall..
Sötmumsar!
Vid halv tiosnåret blev det mysfrulle för oss allihopa och sådär härligt småsnackande under tiden.
Men så kom ju det därade jobbiga denna morgonen..  Idag var jag helt enkelt tvungen att ringa till chefen och få en ny inloggning i datorsystemet eftersom den inte fungerade igårkväll. Berättade och förberedde båda småfisarna att mamma måste prata ett viktigt samtal med min chef och bad dem att vara lite tysta och leka fint under tiden..
*suck*
AS IF..?!
Mitt under samtalet börjar Flisan flippa. Skriker och gråter och drar i mig. Gör precis ALLT som hon absolut inte får och är riktigt, riktigt jobbig. Jag som försöker jonglera henne med knäna och tyst viska förmaningar under samtalet ger upp och går ut i vardagsrummet för att kunna avsluta samtalet. Hör konstiga ljud inne i sovrummet och hittar Vincent med ett hårt leksakssnöre hårt virat runt halsen.. Flisan är "caught in the act" ivrigt virandes.
Herregud.. jag trodde att jag skulle få totalt BRYT! Virar illa kvickt upp. (han fick luft hela tiden!) och ger Flisan en blick som kunnat döda henne på kuppen. Avslutar samtalet illans kvickt och försöker så lugnt jag bara kan förklara faran för Flisan. Är så arg men framförallt rädd att jag nästan skälver. Lyckas ändå hålla mig relativt lugn och skickar efter förklaring och förmaning in Flisan på rummet för att tänka över vad hon gjort.
Nu har en dryg timme gått sedan den lilla incidenten och både jag och både Flisna och jag har haft minst två diskussioner ytterligare om det som hänt. Känns som att hon nu förstått faran och jag har lyckats ta mig samman och slutat ha tvångstankar om vad som kunnat hända.
Jag var ju där hela tiden och jag lämnade dem bara en halv minut och det hade säkert inte kunnat hända något farligt men klumpen i magen finns ändå där.. Treåringar är inte att lita på det är en sak som är säker!
Om ni undrar vad som hände med Vincent kan jag upplysa er om att han tog det hela som en kul lek och tyckte mest att jag var jobbig som virade loss honom.. Iingen fara skedd med honom alltså.. Förutom att han efter incidenten överöstes med pussar och kramar av en något uppskrämd vän moder.
Nix nu ska jag hjälpa Flisan vidare med hennes pyssel av sin lunchlåda. När Vinnepinnen vaknat blir det lunch och sedan leverens av barnen på öppnis till Nina. Smarta Nina har kommit på lösningen att hon kan låna en syskonvagn på dagiset Noah går på vägg i vägg med öppnis. Båda småfisarna i vagnen och Noah och Flisan på var sin sida när de går hem. Perfekt! Pappa förväntas ankomma hem en halvtimme efter att jag lämnat öppnis :)
Här kommer några bilder morgonens mys <3
 
 
 
 
0 kommentarer