Det funkade?!

M och min lilla kampanj för att få Flisan att bli lite mer väluppfostrad har verkligen fungerat! Sedan tisdagens totala haveri av toktrots har M och jag verkligen hjälpts åt att vara konsekventa och überpedagogiska.
Och minsann.. om det inte har lyckats!
Flisan var ganska nere i onsdags och hämtade sig egentligen inte förräns igår. Hon är nog inte riktigt van vid att ha föräldrar som faktiskt sätter sådana gränser som vi nu börjat göra och det är tokviktigt att därför hela tiden tala om för henne hur mycket vi älskar henne trots de nya reglerna.
I förrgår var det öppnisdags för oss alla tre. Massa mys och bus med fina vännerna Ulrika och Nina blev det och en sångstund som baske mig inte gick av för hackor. Hade riktigt roligt alla tre och Vincent tjöt med i sångerna för första gången. Härligt!
Flisan satt i min famn och gosade hela sångstunden igenom och lillebror satt mellan hennes ben och blev gosad av storasyster. Finare storasyster får man leta efter.. trodde aldrig i min vildaste fantasi att hon skulle bli så glad för lillebrorsan som hon är!!
Iförrgår kväll tittade hon skeptiskt och kände på min mage. Tittade lite fundersamt på mig och frågade
"Mamma det är inte fler därinne va?"
Hahaha nej det är det inte..
"Men mamma vi behöver en till!"
Fniss... NEJ det ska gudarna veta att vi INTE behöver just nu!! Fast det sa jag såklart inte till henne. Kanske om några år men herregud INTE NU!
Igår var det mammaträff här hemma med föräldragruppsmamsarna. Flisan och jag hade bakat bröd, städat och fixat och vi fick verkligen en jättehärlig stund tillsammans. Flisan satt som en dröm och spelade på sin mobil under hela träffen och inte en tillstymmelse till gräl blev det. Åh så skönt..
Igår när mamsarna hade gått frågade Flis varör de stannade kvar utanför. Jag förklarade för henne att de nog skulle prata lite bara innan de begav sig hemåt.
"Näääeeee!", svarade Flisan snabbt. Nähe sa jag vad gör de då?
"De pratar om dig mamma!"
Eh jaha svarade jag.. vad säger de då då..?
"De pratar om hur cool du är mamma :))"

Efter de dagarna som gått med ledsenhet och gräl och uppfostringar som gjort ont i hjärtat (jag är ju inte heller så nedrans van att säga till på skarpen.. det gör ganska rejält ont i hjärtat då..) blev det härdsmälta i mig och det trillade faktiskt några glädjetårar i smyg.

Flis, Vincent och jag bestämde oss för att slå på stort och begav oss genast till Mobilia för inköp av allehanda fredagsmys eftersom det var fredagsmys på torsdagen denna vecka.
Inte ett gnäll blev det.. inget tjaffs.. inget tjur.. bara mys och en massa fniss! Flisan åt hela sin burgare på nolltid och lillebror mumsade i sig ett halvt hamburgerbröd.
Idag är det fredag och M är hemma i casa schönis. Tuff vecka har resulterat i lugn fredag förmiddag här hemma med rejäl frulle och en god stund i sängen med minisarna. När jag skrivit klart ska picnickorgen packas och sen ska hela familjen bege sig till Beijjan för lite lekplasthäng som ska avslutas med en handling på Netto. Ikväll blir det finmiddag här hemma och massa välbehövligt mys innan vi beger oss till norrland imorgon förmiddag.
Håll nu tummarna för oss att vi kan hålla modet uppe och Flisan i lika bra schack som vi har henne just nu. Herregud vad hon har humör den där lilla pinglan..
0 kommentarer