Ibland..

är man bara inte den bästa mamman som gud skapat. Nope det är så sant som det är sagt.. Igår eftermiddags måste jag nog erkänna att jag kvalde in i den kategorin..
Flisan var efter en mysig hamburgerlunch dödsutttråkad efter otaliga amningar och precis lagom till vi skulle lyfta våra rumpor efter en härlig förmiddag med massa pyssel och annat kul så trillade Nina in på fika.
Flisan hade nog egentligen behövt sova men angelägen som jag var att träffa lillFia och hennes mams blev jag istället jätteglad och satte på tevatten.
Flisan blev lite sur.. vi som skulle iväg och busa istället kom Nina som Flisan iofs älskar men utan Noah  :(
Trist var förnamnet vad hon tyckte om det. Flisaens mams som var toksugen på vuxenprat försökte glatt parkera lillmonstret framför tv'n och barnkanalen men se det passade inte lillskruttan..
Hon skulle vara med och prata.. gunga lillebrosan livsfarligt i babysittern.. (hjälpa till..) spilla julmust över golvet.. tigga sällskap till vardagsrummet femtielva gånger.. Ja.. hon ville helt enkelt vara med och få lite uppmärksamhet hon också den lilla stackren..
Hörde mig själv, helt orättvist, bli sådär surtrött på rösten och till slut tröttnade Flisan på att kämpa efter uppmärksamhet och gick helt sonika och satte sig och surade inne i gungfåtöljen.

Usch så dåligt samvete jag fick..

Kände superduperstarkt att jag ville kompensera henne för den surputtemams som hon drabbats av denna måndageftermiddag men hur mycket jag är försökte ville surputtan inte gå sin väg. Allt blev halvtama försök som mest liknade pannkaka och påklistade smil. Slutligen drog vi ner till Netto för snabbhandling och efter en halv millisekund somnade Flisan i bilen och lillebrorsan bajsade. Detta hände innan jag rullat ut från parkeringen hemma..
Tjolahupp sa jag, ett styck sovande barn och en liten bajskorv..
Fick bära in hela skocken inklusiven den sovande treåringen som glatt sov vidare i sängen iklädd stövlar och jacka..
Lite lagom tills blöjan var bytt trillad M hem och kunde konstatera att det var dumt att Flisan sov.
Tja.. ja.. jo.. fast hon var ju så trött..
Efter ett mindre pyskbryt där jag förklarade för M vilken usel mamma jag var och tårarna trillade stack jag iväg för att handla det vi behövde. Jenny och Daisy följde med eftersom även de precis trillat in för vardagskvällsmysmiddag a la schönis/sparrholm (idel halvfabrikatsmiddagar!)
Väl hemma igen blev det värre än julafton då den mesiga modern med sämsta samvetet hade inhandlat finfina tröstpaket till lillskruttan.
En självlysande pyjamas som hon blev rädd för (spöke på framsidan.. mindre lyckat..), en "Bamsengris" Flisan ÄLSKAR Lotta och vi tittar på en bit så gott som vaje dag!, en liten fjäril till håret tillverkad av riktiga fjärdrar, en pizza till morgondagens lunch.. tja det var nog tur att Jenny var med för annars hade det säkert blivit mer. Flisan som säkert glömt surmamman blev jätteglad och var som en dröm hela kvällen med Daisy. Konstaterade att Daisy är mindre än henne och gjorde sitt yttersta för att hjälpa henne och lära henne allt hon kunde. Mystomtar!!
Jag och Jenny blev ursugna på dessert och lämnade M med alla kidsen efter maten och körde och inhandlade ännu mer havfabrikat bestående av en finfin tårta och vaniljvisp.. Mmmm
Flisan somnade.. ja gissa..?
Kvart i elva efter den sena kvällsslummern.. piiieh.. inte kul!
M hade då hunnit med ännu ett sent abetspass på jobbet och Flisans mams kände mest av allt för att tokdäcka långt före vad lillfisan gjorde.
Lillebrorsan hade som vanligt ätit ett stadigt mål mat bestående av spagetti och köttfärssås och pärondessert (!) så han sov som en dröm i barnsängen.
Lillebrorsan äter för övrigt som en sanndröm och har mycket lite likheter med storasyrran gällande aptit. Tänk så olika syskon kan vara?!
Amningen fortsätter som vanligt och han ammar iallafall precis som förut trots att vi lagt till ett stadigt kvällsmål varje kväll. Är inte det fantastiskt?!
Nu sover lillprinsen gott inne i sovrummet och jag har fikapaus framför datorn. Flisan är faktiskt på förskolan idag eftersom både M och jag definitivt kände att det var läge för det igen efter att hon inte varit där sedan förra onsdagen..
Imorrn beger sig nästa hela familjen till finaste mormor och morfar och det ska bli hur LJUVLIGT som helst!
Avslutar med en bild från gårdagens myspys på förmiddagen då Flisan och jag tillverkade höstlövstavlor. Flisan har bestämt och gjort allt själv och det enda jag hjälpt henne med är att sätta fast löven med limpistol. Hon pekade var de skulle sitta. Är hon inte himla duktig..? Känner mig som en mycket fånigt stolt mams som tycker att hennes tvååring har supertalang ;)



0 kommentarer