Hindby öppnis

Hämtade en nyvaknad Flisan på förskolan. Hade berättat redan i förväg att vi skulle iväg till Hindby öppna förskola på sångstund så Fliset var med på noterna meddetsamma. Vincent sken som en liten sol i babyskyddet efter att ha hälsat på en snabbis på jobbet där jag hämtade lite papper inför tingsrättsförhandlingarna på fredag. Jag ska vittna om jag missat att berätta det..
På vägen pratade Flisan och jag om Halloweenkalaset på förskolan och jag frågade henne vad de andra barnen klätt ut sig till. Flisan blev då alldeles tyst och jag anade ugglor i mossen.. Efter en stunds tystnad hördes det mycket tyst från baksätet:
"Jag vill faktiskt alltid vara en pojkflicka"
Förstod ganska så genast vad som var tok och kontrade snabbt:
"Men självklart Flisan att vara pojkflicka är ju bara tokbäst"
Flisan svarade inte utan tittade bara ner i knäet.
Kände mig för en stund så ilsk i magen. Varför ska vuxna alltid vara så snabba att etikettera barn..? Varför ska det vara nödvändigt? Varför kan inte barn bara få vara barn just precis som de är? Det är ju knappast ett barn som sagt till Flisan idag att hon är en pojkflicka i sin jättefina "Blixtenracerbilsdräkt.."..
Jaja, hon hämtade sig snabbt iallafall så det är absolut ingen fara på taket men jag kan ändå tycka att det är lite onödigt att hon fick den kommentaren..

Soligaste Vincent



Väl framme på förskolan var familjen Schönis sista insläppet. Sedan var där tokfullt. Fröknarna kom fram och hälsade och Flisan, jag och Vincent kände att vi smälte in bra i mängden.
Flisan busade loss själv med två lite äldre barn i kuddrummet helt utan sin mams (?!)
Men mamsen kunde såklart inte låta lillskruttan vara dock utan smög på henne värre än den värsta privatdetektiv.. Så kul det är att smyga på sitt barn när hon leker ensam med andra barn.. nästan värt att komma tillbaka till den nya öppnisen bara för att få vara med om detta ytterligare en gång.
Annars tror jag faktiskt att vi väntar lite med Hindby öppnis ett tag. Liite mycket folk för min smak idag och kanske en lite för bra bit att köra. Men som sagt mycket trevligt och bra på alla andra sätt annars!

2 kommentarer
Lovisa

Berättade du för Flisan att det är Veras gamla dagis?! :-)

Cicci

Yess :) Hon tyckte nog att det var lite extra kul!