Facit..

Med facit i hand måste jag faktiskt medge att det gick ganska strålande.. Vad? Jo det där med att plötsligt förvandlas från en liten pruttfamilj på två-plus-en liten till fyra stora-plus en liten. Omställningen var på ett plan ganska så stor när den stoora pastagrytan igår fick åka fram för att tillverka gryta+två matlådor till hela storfamiljen. Kände mig som en tjock mattant där jag stod med storsleven och rörde så armen somnade.

Storsyster tog förändringen med chock de första två dagarna. Dag 1 vägrade hon att sova helt och kom på den strålande idén att om jag sjunger konstant hela tiden när mormor försöker eftermiddagsnatta mig så slipper jag somna. Så 2 timmar och en miljon sånger senare gav mormor upp och lät henne helt enkelt vara vaken.

Hem kom storasysters väna föräldrar till en minst sagt speedad dotter som somnade tjugo över tio samma kväll..

Nåväl då sover hon väl imorgon tänkte vi och det kan man minst sagt säga att hon gjorde..

När storasysters väna föräldrar kommer hem Dag 2 möts de av två stolta morföräldrar som kört loppet ”Skåne runt” med en sovande dotterdotter i bilen. Näst intill 2 timmar sov hon utbrister min pappa stolt..

M som tror att han skojar svarar ”jamen då är ni väl beredda på att ta hand om henne inatt också”

Pappa ler och tror nog att M skojar..

Men.. tyvärr inget skämt…

Natten blev ett litet helsike med mer vakentid än sömn efter en kvällsnattning som åter passerade tiosnåret med marginal.

Menmen lite barnsjukdomar får man väl räkna med i början av en så stor omställning!

Igår flöt allting på precis som det skulle. Mormor var taggad till tänderna av att få allt att flyta på som det skulle och även storasyster hade kalibrerat sig till inställningen ”mormor”. Allt gick kalas; mat, sov, humör.. ja allt fungerade!

Borta var den överspeedade storasystern och kvar fanns min lilla skrutta *pust*.

Ikväll blir det hemmamys för hela lilla familjen och det är med något dubbla känslor jag skriver att det ska bli skönt att bara vara vi igen. Det var faktiskt mycket mysigare än vad jag kunde ana att vara storfamilj..

0 kommentarer