det dröjde bara till fem i tolv..

innan jag fick svar..
Plötsligt plingade det till där jag låg i sängen med storasyster på armen och bannade mig själv för mitt slarv. Lyfte försiktigt den lilla lealösa kroppen och la ner henne brevid på en alldeles egen kudde. Hörde grymtningar och armar som letade sig tillbaka och förlorade sig själva halvvägs och åter sjönk ihopa in i djup sömn. Lirkade fram mobilen och tittade.. Och minsann om det inte trillat in ett svar!
Jodå, vi VAR hjärtligt välkomna och det var ingen fara att jag totalt missat att svara på mailet under nästan två veckors tid..
SKÖNT! Drog verkligen en lättnadens suck och nosade in mig i den lilla väldoftande varma kinden på kudden brevid. Somnade nog direkt och vaknade inte förrän det var dags för nattens första besök.. klockan ett.. och nästa.. klockan fyra.. och nästa klockan åtta..
Herregud jag måste införa total avhållsamhet från all typ av dryck efter klockan åtta framöver. Kissinödighets rejset har startat igen och jag är inte alls med på att hänga med på denna resan.
Klockan åtta var dessutom storasyster färdigsoven och jag hann inte mer än lufsa iväg på kissinödiga smygande tassar innan jag hörde ramaskriet
"MAAAAAAAAAAAAAMMMAAAAAAAAAAAAA" som ljöd likt en siren genom märg och ben. Skriet följdes av hjälplös ensamt gråt vilket gjorde att jag kissade i en hastighet som småbarnsfria indivder endast kan drömma om. Fyra sekunder får helt enkelt en helt ny innebörd!
Mysade runt här hemma och försökte först bli klara snabbt. Men myset var alldeles för mysigt och kaffet, vanlijjoggin och jordgubbssyltmackorna alldeles för goda för att vi skulle komma iväg snabbt.
Tio lämnade vi casa S och begav oss ut på motorvägen. Storasyster utrustad med en Nalle-Puh bok därbak, inlindad i en mysig fleecefilt, satt och sjöng Nalle-Puhiga sånger som hon hittade på efter hand. Sången avbröts dock alltjämt med viktiga frågor som. "Mamma varför kan jag inte öppna dörren?" "Mamma vad gör du?" " Mamma var är Ciss?" "Mamma varför måste pappa arbeta?" "Mamma varför är lastbilen där?" "Mamma vad lyssnar du på?" "Mamma vad gör morfar nu?" och andra existensiella spörsmål..
Resan gick kalas och vi körde näst intill rakt på rätt hus i Helsingborg. Väl framme fixade jag och vän+väns svägerska lunch ihopa, busade med kidsen och pratade om allt och inget. Säger bara nybakade våfflor med löjrum, creme fraise, nypillade räkor och finhackad charlottenlök.. mmm.. Till dessert blev det våfflor med jordgubbssylt med grädde och kaffe. Ååå...
Njöt som en tok och storayster fullkomligt älskade menyn! Lilla E somnade dock och missade hela lunchen :( Men.. inget omt som inte har något gott med sig menade storasyster och kastade sig med näsan före ned i leksakslådan.
När hon väl var färdiglekt och det var dags för ytterligare en fikapaus plockade hon mycket noga undan alla leksaker som hon strösslat över hela golvet. Och detta helt utan tillsägelse..
Jag gapade.. GAPADE! Kompis L var även hon helst stum och djupt imponerad. Brukar hon göra så undrade hon med beundrande ögon? Och ja.. jag var tvungen att krypa till korset och erkänna att detta faktiskt var första gången..

Men det är lite speciellt med riktigt gamla vänner. Man behöver inte träffas så ofta ändå är det som om det var igår när man träffas igen. För mig och L är det kanske lite extra speciellt eftersom vi hade ett kort uppehåll på tio år i vår vänskap innan vi, av vad som kändes som något av en slump, återupptog vänskapen igen. Märligt.. men eftersom jag tror att allt har en mening är jag övertygad att det var precis såhär det skulle vara för oss!
Kul har vi iallafall och ny playdate med småpinglorna kommer bokas in i februari igen.

Kom hem ganska så sent ikväll och hade en underbar bilresa hem. Storasyster sov och jag var alldeles ensam i total tystnad under nästan en timmas tid. Hur ofta är man det?

Just nu dansar lillfisan rundor på golvet och tjuter "såhääär dansar dom" (varpå hon snurrar så alla två föräldrar runt omkring henne blir yra bara av att titta) "bra jobbaaat kickstep!!" och så applåderar hon för kung och fosterland.
Som ni kanske förstår tittar vi på Lets Dance alla tre med varsin stor godispåse framför nosarna.
Funderar på att snart ta en liten paus för strax är det dags att börja med morgondagens dessert.. cheesecake med färska jordgubbar.. återstår väl att se om det blir något kvar av smeten denna gången..




0 kommentarer