det är ganska gössigt

att leva vissa söndagar och denna är precis just en av det slaget!
Började med kaffe latte nästan innan jag slagit upp ögonen och rusade tätt följd av ett energiknippe till storasyster in i garderoben och drog ut bakisen. Här skulle bakas bröd och tiden var knapp!
Två bröd stor iofs och väntade redan; ett grovt med solrosfrön och allehanda annat mumsi fröväg i samt ett avokado/färskostbröd som var ett äkte Alicemamsexperiment!
Succé på båda bröden blev det iallafall och det var precis vad jag behövde efter diverse misslyckade experiment den senaste tiden..
Men.. bakandan hade slagit till bigtimes och jag och storasyster öste i ingredienser för glatta livet och körde igång. Tre timmar tar det och tio minuter över nio stod brödet fint och jäste.. piiieh..
Resten av förmiddagen gick i sakta lunk. Lägenheten var i ganska ok skick och behövde bara en liten makeover i köket för att alla frukostlovers skulle få plats. Min hägr älskade äkta make fixade biffen medans jag satt i vardagsrummet och matade den lilla matvägraren som tokvägrade äta under gårdagen. Idag var dock en hyfsad ätardag iallafall (till vår stora lättnad..) så vi kunde pusta ut när sista smulan var borttorkad ur mungipan fem i elva.
Klockan elva trillade de första gästerna in och så kul det var att se lilla N som vi inte sett på länge. Träffades på en snabb fika före jul men då sov han i stort sett hela fikan så idag fick vi äntligen klämma och känna lite på honom.
Stor hade han blivit och mycket mer pojkstabil än förut. Det roliga är att humöret eller temperamentet är precis detsamma på all tre småfisarna som var här hemma idag. Samma busiga snälla V med glimten i ögat, samma lugna Noah med de sötaste mest trofasta ögon man kan hitta och samma blyga försiktiga men ändå mycket bestämda storasyster som inte viker sig för en enda sekund för det hon vill ha.
Tänk att de är desamma när man träffar dem som när man släppte ner dem på golvet som pyttebebisar. Härligt!
Sådana saker får mig alltid att fundera på den nya lillfisen som ska komma till sommaren. Hur kommer hon eller han att vara.. tuff, vild, busig.. eller kanske lika försiktig och bestämd som hans/hennes storasyster.
På tisdag vet vi förhoppningsvis om det blir en han eller hon iallafall.. ja.. om han/hon Alice vill ligga rätt och visa sina föräldrar dvs..
Lovar att skvallra i vilket fall som helst och grymt spännande ska det bli iallafall!
Frullen avlöpte även den som en succé. Mysigt att träffas över brunch.. lagom långt.. lagom mycket jobb och mycket tid att bara sitta ner och prata. Härligt!
Faktum är att det var så pass trevligt att vi bestämde att lägga in det som en fast punkt på våra scheman. Nästa brunch blir den 20 februari klockan 11 och kommer gå av stapeln på granngården. Preciis lagom långt att gå en söndagsmorgon ;)
Efter brunchen följde jag med en sväng bort till granngården innan vi körde och hämtade upp en kollega till mig. Vi, dvs. jag, kollegan, en fin vän och hennes vän hade bestämt dejt nere i stan för att gå på Svinalängorna på bio tillsammans. Eftersom storasyster verkligen behövde sova bestämde jag och kollegan oss för att ta en shoppngrunda först så sagt och gjort åkte vi ner en runda till Triangeln innan vi knatade vidare till bion.
För min del blev det ingenting shoppat mer än en läsk.. Kollegan shoppade vilt och köpte även en godispåse som jag blev mer än medskyldig till att länsa på bion. (tänkte att jag inte skulle äta så mycket godis och köpte därför ingen själv.. *pöh*)
Väl hemma igen med mycket röd nos och stripiga kinder bannade jag mig själv för att jag går och ser sådana filmer. VARFÖR gör jag så mot mig själv när jag så väl vet att jag inte klarar av det? suck.. trött jag blir..
Hämtade mig ganska bra ändå efter två timmar när jag blivit av med värsta obehagskänslan i magen. Kom då på att jag inte var ensam hemma och råkade fråga maken om hans aktuella känslotillstånd.
Fick ett negativt svar vilket är föga förvånande eftersom det idag är hans sista föräldralediga söndag..
Nåväl när han väl fått bröla av sig lite sorg över den förlorade föräldraledigheten blev allting mycket bättre och dagen avslutades med en go puss innan han också somnade.
Nu ligger de här, en på var sida om mig i sängen och snarkar. Finaste familjen i världen..
Imorgon väntas vårt nya liv för den kommande månaden då mormor och morfar flyttar in. Hopaps allt går bra och hoppas inte jag får tokspel för att jag inte får tid för mig själv alls.. faktiskt lite orolig för det..
Nåväl det ska nog gå bra!
Tjingeling nu ska här sovas!

suddig bild men ändå.. den sanna bilden av storasyster!




Lördagsgodis och ett nytt sätt att använda sig av bröstfickan.



Testkörning av syskonvagn på Lutz XXL



Funderar även på att investera i ett litet eget möblemang till storasyster innan sommaren...


2 kommentarer
Jonna

Nu vill hon den tröge få en förklaring. Är det Alice eller Alica som namnet är tänkt om det är en tjej? Alica är en tjej i mumintrollet som Tuva-Lisa fullkomligt älskar då hon har så långt hår. Men vi trodde väl att det var en grabb? Vi. Haha. NI. Imorgon får ni veta, så skoj. Och jag får veta av dig redan vid lunch!

Jonna

Tack för dagens lunch. Det gör vi om snart igen, vi cityworkers.