Inskolning dag 3

F har fått en ny kompis.. eller rättare sagt en ny kopis har utsett F till sin kompis utan att riktigt F hunnit hänga med på noterna än. Alice heter den nya kompisen, konstigt nog, och jag undrar i smyg om hennes efternamn också börjar på S. Isåfall hade det ju nästan varit lite läskigt eller hur?
Lilla Alice är i varje fall hela tiden nära F och bangade inte ens för att gå på pottan, mitt i samlingen idag, då F lyfte på rumpan och tjöt POOOOTTAAAA till alla som hade lust (eller inte..) att höra på.
Väl inne i pottrummet förde Alice sin lilla rosa potta alldeles intill F's och log sitt mycket speciella göra sig riktigt snäll-leende.
Hur gosigt som helst.. och ett litet *naaaaw* kunde inte låta bli att smyga sig ur min mun. F tyckte dock inte att det var lika charmigt. Hon makade sin rosa potta åt sidan och vände sig generat bort.
Kanske kunde man då tro att Alice skulle ge upp och bli lika blyg åt att hennes invit inte fallit i rätt jord. Men nope..
Istället skuttmakade sig Alice efter sin nyfunna väninna och fyrade av ytterligare ett myycket snällt (men dock ganska stelt) leende.

F kunde inte kissa.. och ärligt talat så har hon inte kissat EN enda gång på dagis ännu. Men hon försöker och det tycker iallafall jag är huvudsaken!

Alice och F satt länge på pottorna och Alice bubblade på som bara den. Alice är född i januari samma år som F så hon är ett år äldre och en ritktigt litet blondlockigt, babbligt charmtroll. Alice berättade att hon hade fina rosa trosor som hennes mamma köpt och minsann en egen liten lillebror hemma!
DÅ var det någon på en närsittande potta som vaknade till.

"Lillibror" sa F storögt och tittade på henne.
"Det har jag med, i mammas mage" samtidigt som det lilla pekfingret viftade engagerat på den stora runda boll som satt framför henne.
Isen var bruten och flicksen bondade. F blev lite rosig om kinderna och det kändes smått som att en ny förälskelse hade inletts.

På vägen hem i bilen kungjorde F stolt för sin mams att hon från och med idag inte längre skulle ha blöja. Hon skulle bara ha trosor, som Alice. Och bara de trosorna som hon fått av sin mamma, preciis som Alice.

Jag fnissade lite i smyg och tänkte sagt och gjort; säger hon det så blir det så! Så sedan dess har lilla F varit blöjfri och klarat detta galant!

I bilen på vägen hem från pappas jobb idag var det dock något av kris då F satt och knep i baksätet. M tittade skeptiskt på mig med blicken "det-är-du-som-tvättar-barnstolen". Jag låtsades var kolugn trots att jag körde racerbil från Värnhem och hem. Väl hemma rusade vi in och ja.. vi hann :)
Så kanske blir dagen idag en historisk dag som dagen då blöjan försvann och annars så.. ja vad gör det.. Vi får se vad som händer!

Nu ska jag ut och spana på lite roligheter som jag och maken ska hitta på i helgen. Vi har ju romantisk barnfri weekend i Köpenhamn tillsammans. Tror iallafall att det bara blir vi.. Än så länge är ett besök på Louisiana, en runda med kanalbåtarna och kanske moderna museet om vi orkar.. inplanerat. Får ju hitta grejjer som inte innebär en massa promenader..
Men attans mys ska det bli och jag hoppas verkligen att vi hinner (om F skulle sagt..) näsas en hel del också :)) Har inte blivit så mycket av det slaget den sista tiden om man säger så efter allt som hänt.

Imorrn bär det av till förskolan igen för dag fyra. Får hoppas att den bli lika bra som dag tre som även innefattade att F's mams lämnade plejset en kvart för att gå och flytta bilen. Gick finemang!
0 kommentarer