Glömde berätta..

Att blöjlösheten går alldeles utmärkt. Endast när det var dags för utflykt med mormor och morfar i helgen åkte blöjski på då mormor och morfar inte var så sugna på att tvätta bilstolen..
Ikväll när vi kom hem var det först lite envist. Nej, behövde inte gås på någon potta, nej inte kom inte på fråga en SÅ dum idé.
Mammsen och pappsen lommade efter en stund bekymrade iväg och funderade på var sitt håll.. hur skulle detta bemötas..? Av erfarenhet vet vi att tragg och tjat har omvänd effekt så efter en hel del funderande, enl professor Baltazarmodellen, klurade vi ut att vi helt enkelt skulle låta det vara.

Middagen lagades och åts.. ingen potta..
Efterrätten lagades.. och åts.. ingen potta..
M och jag sade ingenting till varandra men jag kunde utläsa på M's minspel att han började bli lika nervös som jag var kissolyckan skulle landa. Men så plötsligt där vi stod och plockade undan i köket hördes ett tjut inifrån toaletten.

"Jag har kissaaaat"

M och jag tittar på varandra.. vem ska torka upp kissfläcken.. Tyst paus följer och jag går.
Kommer in i badrummet och möts till min stora förvåning av en liten F som står mitt på golvet med världens i särklass mindsta bit toalettpapper i handen. Mycket graciöst går hon halvt ner i spagat och torkar fint sin lilla kiss. När hon får syn på mig skiner hon upp och delger sin förvånade moder vad som hänt.

"jag kissade på pottan och torkar mig själv!"
"nu kastar jag kisset i toaletten" varpå hon med bestämda steg går bort, tar pottan i handen och tömmer den i toaletten.

Jag blev så glad.. så stolt och lycklig över min duktiga, duktiga lilla tjej!
Efter denna högklassiga uppvisning fick hon sedan så mycket beröm, gos, kram och applåder att hon var tvungen att sätta sig igen för att försöka kissa lite till!

En halvtimme senare var det färdigt igen.. M och jag hade nu avancerat in till tv'n och satt som bäst och flippade när vi hört ett nytt rop.

"maammaa, papppaa, bajsat lite på golvet, hann inte.. förlåååt"

Vi rusar in och mycket riktigt.. På pottan sitter F med en mycket bekymrad min. Efter berömfloden som överröste henne en halvtimma tidigare har hon nu bestämt sig för att ta emot ytterligare lite beröm. Hon har därför försökt upprepa succen, dock utan att lyckas helt.. Tajmingen har blivit lite tokig och två små pluttiga bajspluttar har hamnat på vägen in till pottan. Den tredje lille plutten ligger prydligt på plats där den ska men F ser ändå djupt bedrövad ut..

"jag försööökte, hann inte.. kom bajs på golvet"

Vi tröstar och berömmer och lilla F överöses av kvällens andra flod av beröm där hon sitter. Och plötsigt glömmer hon bort den lilla missen, bedrövelsen byts mot stolthet och hon börjar berätta att hon behövde bajsa och minsann gick alldeles själv!

Godingen.. tror att vi ändå kommit på trickset med dethär med pottan. Inte för mycket påminnelser och framförallt inget tvång! Bara massa massa uppmuntran och en rejäl laddning rengöringsmedel i städskåpet så ska ni nog se att vi snart fixat biffen helt.

Nä nu är det nattis nattis för imorgon väntar förskolan igen!
2 kommentarer
Lina & Lilly

Världens duktigaste Flisan!!! Jag lovar jag har tårar i ögat. Jag fattar inte att det är sant! Så duktig hon är man kan inte säga det för många gånger. Jag e jätteimponerad!!! Ni måste vara så stolta så.

Vilken helg ni har haft det då. Inte ett alls avensjuka;;;;))) Kan man inte dricka alkohol är det inte konstigt man blir sugen på något sött! Inte alls konstigt tycker jag. Hi hi. Fick precis ett sms av min lillasyster som älskar mig speciellt mycket för det är alla hjärtans dag. Oj då, e det alla hjärtans dag??? Vi har precis varit o handlat till Andreas. Vi är inte speciellt romatiska jag o Andreas, firar alla hjärtans dag ju varje dag men ändå:))

En liten puss nu på alla hjärtans dag///Lina i Lilly

Anonym

Stor pussis till er båda två tillbaks :) Kul att ses idag!