Alldeles vanlig torsdagmorgon

Gårkvällen blev som vanligt kanon. Kanske misslyckades lite med såsen *fniss* skämtar.. nåt läskigt får man väl vara beredd på när man kommer hem till familjen Schön så är det bara just nu ;)
Flicksen var så underbara att jag bara kunnat sitta helt still hela kvällen och liksom bara sugit i mig deras snickesnack. Både Flisan och Vera sken som solar hela kvällen och inte ett enda gräl! Marvelleous eller hur det nu stavas..
Familjen Schön knoppade in kl 23.00 piip som vanligt. Vi är mer eller mindre militanta med vår sovtid numera helst 22.00 men ibland 23.00 piiip. Det är så absurt fånigt att man borde spela in oss när vi bokstavligt talat stressar för att komma i säng i tid. Missar vi 22.00 är det som en magisk förtrollning som automatiskt tillåter oss att sätta på tv'n och lyxa oss uppe en extra timme. Men, när klockan slår kvart i elva får båda något vilt i blicken.. Är nappen kokt, finns det bubbelvatten i kylen, är alla tänder borstade, kaffebryggaren laddad..?
Tokar!
Fliset tog två minuter att natta igår efter allt bus med Vera och vi tog inte mycket längre tid. Vaknade 06.30!!! Herregud Vincent... fann honom sovande hur gott som helst i sin lilla säng. Väckte honom. (ja ni vet nojjmamman tänkte ju att han fått blodsockerdipp och låg i koma.. minst..) Det gjorde han inte.. och det tog en stund innan han fattade grejjen att visst tjosan.. här ska det nog ätas..
Kanske inte skulle väckt honom, vem vet? Men nu sover han hur gott som helst iallafall.
Jag som förvånar mig själv gång på gång och smög upp. Flisan kom och knackade på dörren klockan 8 och sen låg vi verkligen och höll hårt om varandra och pussades tills hon somnade om. Jag tänkte.. kaffe.. ensam.. och fick något rosaskimrigt i blicken och smög iväg. Varför inte somna om.. det har alltid varit fru Schöns visa tidigare men.. nej tydligen inte längre..
Så nedrans mycket som förändrats, inte bara med barnen själva, utan även med mig sedan lilla V kom. Prioriteringar, matvanor, synen på livet och vad som gör det extra skrimrande.. mycket är ändrat.
Fru Schön har exempelvis börjat lägga sig till nya prima sovvanor och har slutat söndersockra sig själv istället för att äta mat. Visst kan jag äta kakor, ta en smaskig godischai, och snylta på Flisans lördagsgodis.. men inte hela tiden. Och guess what.. man blir faktiskt piggare ;)
Idag väntar vi på finbesök an Maria och finaste "pyttebebis-Elin" som troligtvis kommer få heta det för mig tills hon fyller 18. Flisan inflikade igår när jag sa "pyttebebis-Elin" att Elin faktiskt går och äter vanlig mat som Molly.. Hon är klok den där Flisan.. ;)

0 kommentarer