Cicci, bloggare, blivande tvåbarnsmor och terroristexpert med inriktning på trotsiga tvååringar

Låg och funderade inatt på en gammal barndomskompis till mig. Kompisen i fråga är författare och har värsta mest spännande livet med jobb som terroristexpert på en internationell organisation i Europa. Anledningen att jag började fundera var att kompis nyligen gjort raketkarriär i sitt författarskap och satt i tv4’s tv soffa och intervjuades under helgen.

Låg och tänkte på frågorna och plötsligt kom jag på att det inte bara var en internationella terroristexpert som kunde besvara dem..

Plötsligt satt JAG i tv-soffan och glänste. Cicci, bloggare, blivande tvåbarnsmor och terroristexpert med inriktning på trotsiga tvååringar.


Reportern Ja, välkommen hit Cicci, ser att du gjort raketkarriär både i ditt familjeliv och ditt bloggande. Två kids på mindre än tre år kan väl ändå räknas som en prestation, Grattis kanske jag ska säga!
Cicci: Tack tack vi var ju två om det och det var faktiskt inte så svårt, behöver kanske inte gå närmare in på den biten *rodnar*.


Reporten *höh* Näe.. det kanske vi inte ska. Men Cicci ditt bloggande.. frågan som vi alla ställer oss. Hur i hela världen hinner du med??



Cicci: Jo, det handlar ju såklart om prioriteringar och i mitt fall så väljer jag att prioritera bort nutidskunskapen. Frågar du mig om vad som händer i världen just nu kan jag glatt erkänna att jag är totalt Rudis. Jag har däremot blivit en stjärna på att sjunga ”Rorri racerbilsången på både danska, svenska OCH norska!


Reportern: Jaha.. det var ju spännande kanske kan man få höra en bit..?

Cicci: Nä

Reportern: Nehej.., då går vi väl raskt vidare till nästa ämne. Nämligen din gedigna kunskap om terrorism med inriktning på trots. Hur arbetar du aktivt med detta i din vardag Cicci?


Cicci: Ja, vi har valt att helt enkelt mycket nogsamt följa den idag befintliga lagen om straff för terroristbrott hemma. Genom detta arbete har vi lyckats genomdriva en bra struktur i hemmet och kunnat motverka de tidigare terroristutbrott som förekom.


Reportern: Kan du kanske lite snabbt i korta drag förklara hur lagen ser ut och används hemma hos er?


Cicci: Självklart! I lagen (2003:148) om straff för terroristbrott finns bestämmelser om vilka gärningar som kan utgöra terroristbrott och påföljderna för den som döms för terroristbrott. De gärningar som kan utgöra terroristbrott är bland annat matvägran, total ignorans vid samtal med vårdnadshavare, grovt kast av medelstor/större föda, trotsurinering på golv, olaga ägodelstillhörighetsberövande, grov skadegörelse av dylik, ringa kast av liten katt och grovt kast av liten katt, allmänfarlig ödeläggelse, sabotage och grovt sabotage, kapning av otillåten tillhörighet och bil- eller vagnssabotage, datorsabotage samt spridande av klibbig dryck eller dylik klibbig vara. (En fullständig uppräkning finns i lagens 3 §.)

En person som begår någon av de gärningar som räknas upp i lagen kan dömas för terroristbrott om gärningen allvarligt kan skada irritera målsman och avsikten med gärningen är att

  • injaga allvarlig fruktan hos en målsman/målsmän samt i familjen befintlig katt
  • otillbörligen tvinga målsman/målsmän att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller
  • allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande den konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturen i familjen

Straffet för terroristbrott är godisförbud fyra och högst arton dagar, eller på livstid. Om brottet är mindre grovt är straffet totalt Pippiförbud mellan 1-4 dygn.

0 kommentarer