Bajsig dag på alla sätt ;)

"Morgonen" idag började klockan två av att min kära make till slut sa till mig på skarpen att gå upp och ta hostmedicin.. Jag hostar fortfarande som en tok på nätterna och fånstrejkar med att inte ta hostmedicinen trots att den är helt ofarlig för gravida både enligt min doktor och Fass.. men man VVEEETT ju aldrig.. tänk OM den är farlig ändå tänker jag min meskorv.. och strejkar..
Sov alltså skruttdåligt och smittade givetvis även glatt av mig av hostljuden på min kära familj under resterande delen av natten.. Ja, dvs fram till sex när jag vaknade av att M startade datorn och hela rummet lyses upp. M hade i den arla morgontimman plötsligt fått för sig att datorn stod på och att den skulle bli överhettad och ta fyr om han inte släckte den.. klockan sex..
Detta resulterade i att både storasyster och jag vaknade. Storasyster.. inte på det allra soligaste humöret..
Storasyster grät en kvart men hämtade sig sedan och började snacka på som bara den. Jag försökte låtsassova när plötsligt en konstig lukt spred sig i sovrummet.
BAJS!
Storasyster som ALDRIG aldrig bajsar i blöja hade helt oförklarligt lagt av en av sina inte allra doftfattigaste laddningar.. När jag konstaterar faktum högt säger M.. "Jamen det sa hon ju för en stund sen att hon behövde gå på pottan.." Jag med mina öronproppar hörde ju givetvis ingenting av det och han hade alltså inte brytt sig utan låtit det stackars barnet ligga och bajsa i sängen. AAaaargh...!
Nu var plötsligt inte jag på mitt soligaste humör och gick skällande likt en ilsken rottweiler upp med det bajsiga barnet. Hon var givetvis hur ledsen som helst eftersom hon fått.. jag behöver inte skriva det igen och skrek som en stucken gris medans tårarna trillade.
Fick trösta såklart hur ilsken jag än var..
Efter dusch och massa mutter föräldrarna Alice emellan kom vi slutligen iväg. Jag skulle på kurs och på Börshuset och vi hämtade som vanligt upp min goa kollega på vägen. Har ni provat det någon gång? Gå ifrån att vara tvärilsk och stå och mumla arga ord på sin man i hallen till att plötsligt bli tvungen att på nolltid skärpa till sig när man kommer till jobb.. Klurigt värre..
Lugnade mig dock när jag fick en kopp kaffe och träffade mina andra två fina kollegor som skulle på kursen med mig. Kände mig som en överkört roadkill där jag satt osminkad, fortfarande lite småilsk och trött som tusan. Hjärna spann likt en hyperaktiv katt på högvarn om allt som jag skulle vilja tala om för min man och jag fick till slut plippa ner några väl valda ord på sms. Fick en fin liten kärleksförklaring till svar och plötsligt satt jag där med tårar i ögonen.. Älskar ju honom ändå och jag var precis lika dum som han minsann!
Började plötsligt lyssna till föreläsingen för att upptäcka att den inte alls var så tokig. En riktigt intressant föreläsare faktiskt som talade om hedersrelaterat våld i invandrarfamiljer. Hormonera bubblade efter den turbulenta morgonen när föreläsaren kom in på en självupplevd historia. En väninna till henne, en fyrbarnsmamma, som kämpat för att skydda sina barn under flera års tid som till slut lyckades fly och rädda sig och sina barn. När nytt boende är ordnat åkte hon, i tron att hon var skyddad, tillsammans med barnen tillbaka till sin gamla bostad för att hämta kvarglömda saker. När hon står i köket kommer hennes före detta make in med ett gevär i handen och skjuter henne i huvudet. Brevid henne står hennes 16-åriga dotter som kastar sig ner på golvet och försöker stoppa blödningen. Modern är fortfarande vid liv och de andra barnen kommer in för att hjälpa sin syster. Före detta maken upptäcker då att han misslyckats med att döda sin före detta hustru och tar fram en kökskniv som han, framför sina barn, knivhugger mamman med 17 gånger innan han springer iväg. Kvar ligger kvinnan död på golvet med sina fyra barn omkring sig..

Först kom de diskreta tårarna i ögonvrån.. som övergick till att fylla hela ögat och sakta trilla ner över kinderna. Diskret.. nej det gick inte.. Inte när näsan också anslöt till gråtpartyt iallafall.. Så där satt jag och grät och snorade med mina kollegor tittande undrande omkring mig. Suck..

Jaja.. resterande dagen blev inte alls så tokig faktiskt. Kul eftermiddag på jobb efter supergod lunch på Börshuset och sedan myskväll med mamsen och papsen ikväll. Storasyster har gått bazurk över att mormor och morfar var på besök och var nästan så att varken jag eller M kände igen henne.. menmen hon var glad iallafall och det var det som var huvudsaken! Nej nu är det nattis nattis.. och ja.. ikväll tar jag hostmedicin ;)
0 kommentarer