Innebär det att jag blivit vuxen kanske ;)

Ibland känner man sig som en liten fjant på 13 år.. idag är en sådan dag. Imorse när vi vaknade satte sig M och tittade på vägläget i Skåne för att konstatera att det kunde komma uppemot 20-30 cm i nord östra skåne. Dvs. vid stugan dit vi var på väg idag.
Allt ät redan utpackat i bilen och vi slet verkligen som små djur igårkväll för att bli klara för tidig avfärd idag. Dessutom var även inplanerat ett mysstopp hos farmor och farfar för kaffe på vägen.

Har längtat och längtat efter denna dag.. så otroligt.. nästan som ett barn som längtar till julafton.. denna dag skulle bli magisk.

Nåväl.. tillbaka till mannen vid datorn..
Storasyster och jag ligger gosigt nerbäddade och myser under täckena i sängen och pratar om julafton när vi hör följande uttalnde från skrivbordet;

"Ja, idag åker vi ju ingenstans iallafall!"

Jag blir tyst och känner hur magen krånglas ihopa till en liten klump. Jag får anstränga mig att inte likt en tonåring resa mig upp i sängen och skrika obstinat tills svar;
"Jamen kör du inte då din jkla fegrumpa så kör jag!!!!"

Men det gör jag inte.. Istället ligger jag knäpptyst och vibrerar lite lätt av tvååringen som fått pruttmani på min mage.
Det är tyst.. knäpptyst och snön faller utanförfönstret. Små små flingor som just nu känns som förbannade jädra snöh..

Ligger och funderar på nästa drag.. ska jag försöka övertala honom, börja gråta, acceptera och sura.. vad fasen gör jag för besvikelsen sköljer likt tsunamivågor över kroppen.
Näe, tänker jag, jag ska försöka göra det allra allra bästa av dagen ändå! Fört min skull och för storasysters ja och för allas skull.. Vi har haft nyss lagt ett par rejält jobbiga månader bakom oss med oro för både det ena och det andra och det vi mest av allt behöver just nu är värme, kärlek och närhet i familjen.
Och steg för steg så får jag ihopa bilden av en lillejulafton hemma utan att känna hur sorgen och besvikelsen över att inte få komma till Degeberga tar överhanden..

Vi kan ju äta frukost, mysfrukost, läänge... Jag kan köpa den sista julklappen till M..  Vi kan gosa i lugn och ro hemma. Julkapparna som saknas kan vi hitta bilder på som skrivs ut imorgon och packas in som paketer..
Kanske kan vi träffa fina vänner som vi saknar och fika..

Ja världen har ljusnat och jag kan skönja ljuset i tunneln. Dagen som kunde bli grå och ledsen kommer nog bli ganska bra ändå.

En riktigt God Julönskar jag er alla som läser!
1 kommentar
Wiveka Westerberg

God Jul till alla 3½!

Kram Sara