det är något magiskt

med jullov..
Speciellt när det är fullt av snö utanför fönstret, snövit  tjock dimma över fälten när man vaknar och man befinner sig långt utanför storstan med en bonde som heter Hilver som närmsta granne..
Magiskt!
Magiskt är också den underbara känslan av noll stress som infunnit sig i det S'ska hemmet..
Idag åkte vi på spontanutflykt till syrran efter att ha tillbringat förmiddagen i pyjamas ivrigt bakandes äppelkaka i storasysters julkappsleksaksformar. Den där känslan av att ha tid, ro och ork är verkligen fantastisk och något som jag ibland känner att jag saknar efter att jag börjar jobba igen. Ha tid och kunna skratta åt att det kommer smet på golvet, att ett ägg går sönder, att få frågan "mamma vad gör du" för femte gången i rad och ändå svara tålmodigt vad det är jag hittar på.
Härligt är precis vad det är och jag börjar nästan tycka om mig själv igen som mamma efter att ha varit mitt livs största mammakritiker sen jobbet började.

Efter en helmysig eftermiddag hos syster och litet gudbarn var storasyster ikväll näst intill omöjlig att lägga. Lillstrumpan har pratat om spöken i flera veckor nu mycket eftersom hennes absoluta favvis för tillfället är lilla spöket Laban. När jag för åttande gången försökte bädda ner henne igen vid tiosnåret reste hon sig plötsligt upp med ett rycka och stirrade med vidöppna ögon på mig.
"Måste titta mamma!!" sa hon varpå hon sprang iväg med sina sömniga ramliga fötter över det knirrande golvet. Till min stora förvåning sprang hon inte in till pappa utan istället bort till toaletten där hon försiktigt, försiktigt öppnade dörren och kikade in. Kroppsspråket fick henne nästan att se rädd ut och när hon öppnat en femcentimetersglipa smällde hon igen dörren med en pang som till och med fick mig att hoppa till. Hastigt vände hon sig om och spärrade åter igen upp ögonen och tittade på mig.
"Spöken" sa hon sen med bestämd röst. TRE spöken på toaletten!!
Ojdå sa jag så entusiastiskt och ofnissigt som jag bara kunde.. det måste du ju bara berätta för pappa!
Sagt och gjort. Den lilla nakenfisen sprang med viftande armar in till pappa i köket och berättade med sann entusiasm vad hon sett. Pappa var ungeför lika entuasistisk och fnissig som jag men fick ändå förklara för den frågvisa dottern precis i detalj vad ett spöke var.
När han var klar med den andra förklaringen flaxade nakinfisen in till mig i sängen och krävde ytterligare en förklaring om vad ett spöke egentligen är.
Efter två förklaingar från mig och ytterligare en från pappa när han anslöt i sängen nöjde hon sig och kröp in i min famn.
Men somna.. nej det skulle hon inte.. Efter en låång genomgång om vad en tandläkare är och vad som händer om man inte borstar tänderna PLUS en muta i form av en present imorgon när mamma och pappa ska gå på stan själva (!) så somnade hon till slut.

Låg en lång stund och tittade sådär beundrande som jag inbillar mig att bara föräldrar kan titta på sina barn. Lade mig tätt intill hennes lilla mjuka kind och snusade lite på den. Stal några pussar på pannan och på de gosiga små kinderna och var nära på att väcka henne i min hemliga smygkärleksförklaring.
Men.. jag ville bara att hon skulle veta hur otroligt mycket jag älskar henne och att jag alltid alltid kommer finnas där för henne oavsett vilka val hon gör i livet.
Precis sådant där man hinner tänka på när man är här ute i ödebygden med kylen full av rester och med bara trista tv-kanaler..
Nyttigt är bara förnamnet på vad det är att vara här.. En sann lisa för själen..
0 kommentarer